Etiquetes

diumenge, 16 de juny del 2013

Primavera 1r Primària

Primavera (Núria Albó)
Aquest matí, d’amagat,
ha arribat la primavera.
La duia penjada al bec,
tot xisclant, una oreneta.

L’oreneta ha alçat el vol
i amb un cop d’ala lleugera
ha segat un raig de sol
i ha florit tota la terra.

Activitat:
Objectiu: veure els canvis que porta la primavera envers el clima.
Desenvolupament:
1) Lectura conjunta del poema i entesa del significa d’alguns mots.
2) Fer un dibuix del que els transmet el poema.

Les cireres (Joana Raspall)
Les cireretes ja pengen de l’arbre
com fanalets d’una festa major;
enlluernats, els ocells hi fan via,
enamorats d’aquell món de color.

Prou que coneixen la dolçor tancada
dins de la bola vermella i lluent!
cada any hi vénen a la primavera
i els acull, l’arbre, generosament.

Activitat
Objectiu: reflexionar sobre el procés d’escriure poemes
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer-ne una segona lectura fixant-se en totes les coses que diu sobre les cireres.
3) Apuntar a la pissarra totes les aportacions que facin els nens i nenes.
4) Preguntar als nens sobre quins aspectes creuen ells que ha degut “investigar” prèviament l’autora per poder escriure la poesia
5) A continuació, proposarem als alumnes planificar l’escriptura d’un poema i fer com l’autora: pensar i recollir com són les fruites que ens agraden i cercar les paraules que ens serviran per fer un poema.

Dos cuquets (Joana Raspall)
Un cuc diu a l'altre:
—Amiguet, d'on véns?
fas molt mala cara;
no m'agrades gens!
—Ai, si tu sabessis!
M'he vist obligat
a marxar de casa...
—Doncs, què t'ha passat?
—El menjar coïa cosa de no dir:
era dins la ceba!
Déu meu, quin patir!
—Pobre amic! A casa
viuràs de primera;
vine a menjar amb mi
dintre la cirera.


Activitat:
Objectiu: imaginar com es deuen sentir els cuquets.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta del poema
2) Representació entre dos nens: es fan parelles i cada un dels nens és un dels cuquets.
Variacions: es pot canviar de fruita, o fer-ho també amb verdures i hortalisses, sempre que estiguin relacionats amb productes de primavera.


La escuela de las flores (Gloria Fuertes)
En medio del prado
hay una escuela
a donde van las flores
y las abejas.
Amapolas y lirios,
violetas pequeñas,
campanillas azules
que, con el aire, suenan.
En medio del prado
hay una escuela,
y un margarita
que es la maestra.


Activitat:
Objectiu: conèixer els diferents tipus de flors i plantes que floreixen a la primavera.
Desenvolupament:

1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer una sortida al camp per intentar reconèixer-les i agafar-ne una petita mostra, o en el seu defecte, tenir imatges a mà, per a poder-les ensenyar als nens.
3) Escriure el poema en un mural i enganxar les mostres o les imatges al costat de cada nom de flor.


El bon temps (Isabel Barriel)
Festival avui al cel,
el sol llueix, és el rei;
l'aroma, de tarongina,
inunda lleu l'ambient
i serenament m'anuncia
que ha arribat el bon temps.


Activitat:
Objectiu: endevina mandarina!
Desenvolupament: Primer llegirem el poema i ens l’aprendrem ja que és curt i fàcil de memoritzar. Un cop après el recitarem entre tots. Tot seguit parlarem del bon temps i ens ho farem venir bé per parlar de les flors, els insectes, etc. Seguidament la mestra llegirà amb veu d’emoció les endevinalles i els nens i nenes les han d’encertar.

Les podem escriure en un mural que exposarem a la biblioteca i fer-hi un dibuix representatiu. Cada alumne pot escriure una frase perquè d’aquesta manera tothom hi participi.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada