Aquest matí, d’amagat,
ha arribat la primavera.La duia penjada al bec,
tot xisclant, una oreneta.
L’oreneta ha alçat el vol
i amb un cop d’ala lleugeraha segat un raig de sol
i ha florit tota la terra.
Activitat:
Objectiu: veure els canvis que porta la primavera envers el clima.
Desenvolupament:
1) Lectura conjunta del poema i entesa del significa d’alguns mots.
2) Fer un dibuix del que els transmet el poema.
Les cireres (Joana Raspall)
Les cireretes ja pengen de l’arbrecom fanalets d’una festa major;
enlluernats, els ocells hi fan via,
enamorats d’aquell món de color.
Prou que coneixen la dolçor tancada
dins de la bola vermella i lluent!
cada any hi vénen a la primavera
i els acull, l’arbre, generosament.
Activitat
Objectiu: reflexionar sobre el procés d’escriure poemes
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer-ne una segona lectura fixant-se en totes les coses que diu sobre les cireres.
3) Apuntar a la pissarra totes les aportacions que facin els nens i nenes.
4) Preguntar als nens sobre quins aspectes creuen ells que ha degut “investigar” prèviament l’autora per poder escriure la poesia
5) A continuació, proposarem als alumnes planificar l’escriptura d’un poema i fer com l’autora: pensar i recollir com són les fruites que ens agraden i cercar les paraules que ens serviran per fer un poema.
Dos cuquets (Joana Raspall)
Un cuc diu a l'altre:
—Amiguet, d'on véns?
fas molt mala cara;
no m'agrades gens!
—Ai, si tu sabessis!
M'he vist obligat
a marxar de casa...
—Doncs, què t'ha passat?
—El menjar coïa cosa de no dir:
era dins la ceba!
Déu meu, quin patir!
—Pobre amic! A casa
viuràs de primera;
vine a menjar amb mi
dintre la cirera.
Activitat:
Objectiu: imaginar com es deuen sentir els cuquets.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta del poema
2) Representació entre dos nens: es fan parelles i cada un dels nens és un dels cuquets.
Variacions: es pot canviar de fruita, o fer-ho també amb verdures i hortalisses, sempre que estiguin relacionats amb productes de primavera.
La escuela de las flores (Gloria Fuertes)
En medio del prado
hay una escuela
a donde van las flores
y las abejas.
Amapolas y lirios,
violetas pequeñas,
campanillas azules
que, con el aire, suenan.
En medio del prado
hay una escuela,
y un margarita
que es la maestra.
Activitat:
Objectiu: conèixer els diferents tipus de flors i plantes que floreixen a la primavera.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer una sortida al camp per intentar reconèixer-les i agafar-ne una petita mostra, o en el seu defecte, tenir imatges a mà, per a poder-les ensenyar als nens.
3) Escriure el poema en un mural i enganxar les mostres o les imatges al costat de cada nom de flor.
El bon temps (Isabel Barriel)Objectiu: conèixer els diferents tipus de flors i plantes que floreixen a la primavera.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer una sortida al camp per intentar reconèixer-les i agafar-ne una petita mostra, o en el seu defecte, tenir imatges a mà, per a poder-les ensenyar als nens.
3) Escriure el poema en un mural i enganxar les mostres o les imatges al costat de cada nom de flor.
Festival avui al cel,
el sol llueix, és el rei;
l'aroma, de tarongina,
inunda lleu l'ambient
i serenament m'anuncia
que ha arribat el bon temps.
Activitat:
Objectiu: endevina mandarina!
Desenvolupament: Primer llegirem el poema i ens l’aprendrem ja que és curt i fàcil de memoritzar. Un cop après el recitarem entre tots. Tot seguit parlarem del bon temps i ens ho farem venir bé per parlar de les flors, els insectes, etc. Seguidament la mestra llegirà amb veu d’emoció les endevinalles i els nens i nenes les han d’encertar.
Les podem escriure en un mural que exposarem a la biblioteca i fer-hi un dibuix representatiu. Cada alumne pot escriure una frase perquè d’aquesta manera tothom hi participi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada