Etiquetes

dilluns, 17 de juny del 2013

Primavera 2n Primària


Rialla d'Abril (Apel·les Mestres)

Avui quin riure el cirerer!
Tot vell com és, quina alegria!
De bon matí, que rialler
m'ha dat, en veure'm el bon dia!
Encà i enllà, quan he arribat
a cor obert ha estès les branques
i per la cara m'ha tirat
dues grapades de flors blanques.


Activitat
Objectiu: reconèixer estats d’ànim, diferents sensacions i necessitats.
Desenvolupament:La primera part de l’activitat consistirà a fer la lectura conjunta del poema. Destacarem l’estat d’ànim que denoten els versos; què hi passa? com està? per què?. D’aquesta manera introduirem el tema dels diferents estats d’ànim que podem tenir, les sensacions, els sentiments...
A la sèrie infantil de televisió anomenada Pingu, hi surten uns personatges animats de plastilina, que parlen un llenguatge desconegut però per a tots intel•ligible, gràcies a la comprensió del to de veu i la imatge.

Per a dur a terme l’activitat, posarem un vídeo d’en Pingu, sense que es vegi la imatge. Abans de començar explicarem que intentarem saber com se senten els personatges tot escoltant la seva veu, així com fer una aproximació de les situacions. Es pot esbrinar que el pare renya, que el nen demana alguna cosa, que li ha passat alguna cosa que el fa plorar, que està content, que la mare té una sorpresa, etc. Si no es coneix la sèrie se’n podria veure algun vídeo abans de començar l’activitat per identificar les veus; val a dir que són fàcilment identificables. Els nens i nenes aniran apuntant el que creguin esbrinar i després ho posarem en comú. Posteriorment veurem tot el vídeo amb veu i imatge i així comprovarem si el que nosaltres pensàvem és el que realment reflecteixen les imatges.


La Primavera (Francesc Bofill)

Pel bosc tot glaçat
un cant s'ha sentit;
damunt les muntanyes
s'escolta un brogit:
«Lleveu-vos amics,
que el fred ja se'n va,
lleveu-vos de pressa,
l'hivern s'ha acabat».


Les flors obren l'ull
aixequen el cap,
i diuen alegres:

«Quin dia més clar!»

Damunt el paller
badalla un ocell,
estira les plomes
i fa un capgirell.
Les mosques se'n van
darrera del vent,
els núvols fan gresca
i mullen la gent!

Activitat
Objectiu: Què passa a la primavera?
Desenvolupament: Aquesta activitat seria molt adient fer-la amb l’arribada de la primavera per poder observar els canvis a la natura.
Primer es fa la lectura del poema i es comenta què es diu i què s’hi descriu. Entre tots i tot observant l’entorn ( si és possible i si no ens l’imaginem), podem anar enumerant el que passa a la primavera: se’n va el fred, floreixen els arbres, hi ha més insectes...La mestra pot ajudar tot donant idees tals com: duc bufanda?, fa olor de perfum l’ambient?... La segona part de l’activitat consistirà a elaborar un gran mural dedicat a la primavera. Es faran 4 grups i cada grup tractarà un apartat en concret, és a dir, un grup treballarà els insectes, l’altre els arbres de l’entorn que fan flor i fruit, l’altre grup treballarà les fruites que es mengen quan arriba la calor, i el darrer treballarà la part més científica, és a dir, per què és primavera? què ho fa?. La mestra i mestres d’altres àrees si pot ser, ajudaran als alumnes a convertir-se en petits investigadors ja que hauran de cercar informacions i plasmar-les al mural. També hi inclouran fotografies i dibuixos. Aquest mural el podem penjar a la biblioteca com a exposició per a tota l’escola.


Pluja (Núria Albó)


Ja cauen gotes.
Ja plou, ja plou!
Regalims d’aigua
Llisquen per tot.
Oh!, que ets feinera,
pluja d’abril,
tot ho neteges amb els teus dits.
Duus la brutícia
riera avall
i els carrers queden
com un mirall.


Activitat
Objectiu: petita introducció a les frases fetes que fan referència als mesos de primavera.
Desenvolupament:

1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Comprensió i memorització d’alguna frase feta:
Al maig cada dia un raig. A l’abril aigües mil



L'arbre de la primavera (Núria Albó)

La primavera és aquí
ho han xisclat les orenetes.
la primavera ha arribat, tots els arbres han brotat.
Ha bategat un altre cop
el cor profund de la terra.
Torna a pujar el tronc amunt
nova saba i nova llum.

Activitat
Objectiu: conèixer els canvis que es produeixen a la natura quan arriba la primavera.
Desenvolupament:

1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer un mural entre tota la classe on els nens hi puguin dibuixar com podria ser l’arbre del que parla el poema.



La senyora primavera (Montse Ginesta)

La senyora primavera
tota vestida de flors
s’ha esquitllat pel finestró.
Fresca, dolça i riallera,
ha sembrat l’habitació
de narcisos i gladiols.

M’he alçat del llit
ben lleugera
amb el cor ple de cançons.
Agafades de la mà
hem sortit a passejar
agafades com dues merles
amb els cabells esbullats.


Activitat
Objectiu: treballar vocabulari nou: alçar, esbullats, esquitllat.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Parlar dels mots que els nens no entenguin i, entre tots, buscar paraules sinònimes.
3) Escriure novament el poema però utilitzant els mots derivats.


Sant Ponç màgic (Ricard Bonmatí)


Per Sant Ponç,
mils de mels i els més bons
caramels.
Llepolies,
melmelades:
alegries
confitades.
Farigola,
Romaní:
nas que vola
cap aquí!

Activitat
Objectiu: que els nens coneguin els diferents productes que ens dóna la natura i que tenen propietats curatives.
Desenvolupament:

1) Lectura del poema de manera conjunta a la classe.
2) Cercar informació, amb l’ajuda de la mestra, als ordinadors sobre qui era Sant Ponç.
3) Si pot ser, treballar la poesia per Sant Ponç i portar-los a les paradetes que se solen muntar per la fira i identificar els productes que surten a la poesia i d’altres herbes remeiers. Si l’economia ho permet comprar-ne diverses mostres per la classe.





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada