Etiquetes

diumenge, 16 de juny del 2013

Poemes d'Escola 1r Primària

Les Joguines (Francesc Bofill)

Les joguines molt cansades
estan tipes de voltar;
dins el sac totes plegades
s’han posat a rondinar.
Al Rei Negre li demanen,
que les deixi en un balcó,
“ho faré”, diu el rei negre
“i com més a prop millor”.


“Si el Rei Ros no ens ho complica,
si el Rei Blanc dóna permís,
ara us pujo de seguida
al balcó d’un cinquè pis”
Quan el sol ja despuntava
vaig alçar-me del meu llit.
Quina sort quantes joguines
m’han deixat aquesta nit!


Activitat
Objectiu: Identificar l’estació i el mes de l’any que representa.
Desenvolupament:

1) Lectura i comprensió conjunta del poema
2) Fer frases rimades, seguint els exemples que trobem en el poema.
Variacions: Aprofitar una classe de música per a posar ritme al poema.



La pilota (Joana Raspall)

Sóc la pilota
i estic cansada
de ser xutada a tort i a dret;
i encara gràcies,
si no se’m xuta
amb bamba bruta,
i el camp és net!
L’únic que em toca
i amb simpatía m’acaricia,
és el porter.
Per menys d’un ral
em desinfla!
Per ell evito
fer un mal paper.


Activitat
Objectiu:
Aquest poema ens serveix d’exemple per a descriure emocions i sentiments.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta del poema.
2) Fer una descripció d’un objecte seguint com exemple el poema treballat.
Variacions: En petits grups continuar el poema, tot seguint una història.



El Silenci de la Nit (Isabel Barriel)

El silenci de la nit
posa a dormir la lluna,
fa dels núvols un llit
i va caient la pluja.

La caravana dels Reis
ha acampat vora la duna
i sense veure el gran estel,
Melcior, Gaspar i Baltasar es mullen
Són coses del desert,
són coses de la natura.
L’endemà, amb el sol al cel,
avançaran contents el Reis.

I de nit,
es despertarà la lluna.

Activitat
Objectiu de l’activitat: Fer una felicitació de Nadal.
Desenvolupament: Llegirem el poema en veu alta i el comentarem. Segur que tots els nens i nenes esperen amb il•lusió el Nadal i encara més la nit de Reis. Els proposarem que ja que els Reis tot i tenir molta feina sempre se’n recorden de tothom, per què no els felicitem per la seva feina?. Així que els farem una bonica postal i aquesta inclourà un poema que feliciti la tasca dels Reis. Com a exemple la mestra pot escriure:

Estimats Reis Mags de l’Orient
que sempre us enrecordeu de tota la gent,
us vull agrair la vostra tasca
que molt bé feu i amb molta traça,
no us oblideu de mi aquesta nit
i feu feliç al més petit!

La felicitació es decorarà a gust de cada nen i nena. La portaran a casa i la donaran a les famílies. Aquestes ja s’encarregaran de fer-les arribar als Reis estimats.


M'agraden els dracs dolents (Montserrat Ginesta)


M’agraden els dracs dolents,
amb la boca en flamarades
i les celles enganxades.
 
M’agraden els dracs dolents,
amb les escates cuirassades
i la cua enverinada.

M’agraden els dracs dolents,
fets amb capses de cartró
no em fan ni mica de por!

Activitat
Objectiu: treballar l’empatia i les emocions.
Desenvolupament
1) Lectura i comprensió del poema
2) Esbrinar entre tots perquè l’autora ha escrit aquest poema.
3) Posar-se en el lloc de l’autora i parlar sobre si a cada nen li agraden també els dracs dolents


Sant Jordi Gloriós (Josep Maria de Segarra)


Sant Jordi té una rosa mig desclosa,
pintada de vermell i de neguit;
Catalunya és el nom d'aquesta rosa,
i Sant Jordi la porta sobre el pit.
La rosa li ha contat gràcies i penes
i ell se l'estima fins qui sap a on,
i amb ella té més sang a dins les venes
per plantar cara a tots els dracs del món.

Activitat
Objectiu de l’activitat: la cançó “Puff el Drac Màgic”
Desenvolupament: La primera part de l’activitat consistirà a fer la lectura conjunta del poema. Tot i que en el poema no es cita, tothom segur que s’imaginarà que un dels personatges de la diada de Sant Jordi és el temible drac. Així que, i demanant als nens i nenes què en saben de la Llegenda de Sant Jordi, es preguntarà: algú coneix altres dracs? Probablement algun nen o nena suggerirà l’entranyable Puff el Drac Màgic, així que es mostrarà la partitura amb la seva cançó.
També es pot mostrar el llibre de “Puff el Drac Màgic” de Peter Yarrow. Se’n pot fer una lectura i això podria ser una variant de l’activitat.

Puff era un drac màgic que vivia al fons del mar
però sol s'avorria molt i sortia a jugar.
Hi havia un nen petit que se l'estimava ,molt
es trobaven a la platja tot jugant de sol a sol
Tots dos van preparar un viatge molt llarg
volien anar a veure molt travessant el mar.
Quan hi havia tempesta s'ho arreglaven bé
enfilant-se a la cua d'en Puff vigilava al vent.
Nobles reis i prínceps s'inclinaven al seu pas,
i quan el Puff els va fer un crit, els pirates van marxar.
Els dracs viuen per sempre però els nens es fan grans,
ell va conèixer altres jocs que li van agradar tant,
que una nit molt grisa i trista el nen el va deixar
i els brams de joia d'aquell drac es varen acabar.
Doblegant el seu llarg coll el drac es va allunyar,
semblava que estava plovent quan es va posar a plorar
Tot sol molt trist i moix el drac es va allunyar,
i a poc a poc, molt lentament, va tornar al fons del mar.


L’escoltarem diverses vegades i ens aprendrem la lletra. També, en una altra sessió, es pot muntar una dansa i fins i tot aprendre-la a tocar amb la flauta. Això es podria pactar amb la mestra de música i fer així classe compartida.


La família (Núria Albó)

Gendre i nora,
sogre i sogra,
pare i mare,
tia i oncle.
El nebot i la neboda,
el cunyat i la cunyada.
néts i nétes
d’avi i àvia.
Els cosins de cada banda
i potser alguna besàvia.
Ai, què és llarga la família!
Ai, que n’és de complicada.

Activitat
Objectiu: Aquesta poesia ens ofereix una magnífica oportunitat per a treballar les relacions familiars amb els infants ja que, és justament a cicle inicial quan es treballa aquest contingut i és en aquestes edats que comencen a adonar-se que no acaben d’entendre per què un tiet és un tiet o no saben ben bé que vol dir cunyat o cunyada.
Desenvolupament:
1) Lectura de la poesia  a classe.
2) Els nens han de dur la poesia a casa, llegir-la amb la família i amb l’ajuda d’aquestes anar buscant fotografies que es relacionin amb els familiars  que surten a la poesia.
3) La intenció és que els alumnes portin fotografies dels familiars que surten a la poesia i a mesura que la vagin recitant vagin mostrant-les a la resta de companys, també en poden afegir d’altres familiars. Un cop recitada la poesia cada nen enganxarà les seves fotos en un mural i hauran de fer un altre poema amb les familiars que ells vulguin. (També es contempla que tant la mestra/e i les famílies treballin amb els nens i nens aquests conceptes).


Botons (Lola Casas)


Dins del calaix de costura,
(procurant no fer cap nosa)
la mare guarda uns tresors
dins d'una capseta closa.
Els tresors són fets de nacre,
de tons suaus o virolats,
prenen forma arrodonida
i amb dos o quatre forats.
He agafat la capseta
i he escampat els tresors.
La taula ha quedat clapada
d'estrelles de tots colors.

Activitat
Objectiu: donar ales a la creativitat a través d’un punt de llibre.
Desenvolupament
Llegirem el poema i el comentarem. Qui no ha badat davant de la capsa de costura de casa, i sobretot davant la bellesa de mil botons diferents?.
Convidarem als alumnes a dur de casa uns quants botons ( amb permís dels pares) i els demanarem que amb ells creïn una petita obra d’art amb el suport d’una cartolina que farà de punt de llibre. Se’ls facilitarà colors, pintures, materials diversos com teles, purpurines, diferents tipus de paper... Se’ls pot mostrar un punt de llibre com a exemple on els botons hi resten enganxats amb pega, cosits, penjant amb una agulla imperdible... Els podem exposar uns dies a la biblioteca perquè tota l’escola ho pugui admirar i després se’ls enduran.


Pa amb oli i sucre (Miquel Martí i Pol)


Pa amb oli i sucre,
quina pensada
per donar gust
a la mainada.
La llesca s'unta
amb el setrill
però amb molt de compte
que hi ha perill.
Després el sucre
ben escampat
que tot en quedi
ben impregnat.
I apa, a menjar-se'l,
que res no hi ha
més agradable
de mastegar.

Activitat
Objectiu: Conèixer un aliment bàsic com és el pa.
Desenvolupament:
Primer de tot es farà una lectura en veu alta on tots els nens i nenes hi participaran i entre tots comentarem el tema central del poema. A continuació passarem a la presentació del llibre Què hi ha dins del pa? de l’autora Karine Harel. Comentarem entre tots els elements que hi apareixen i les il•lustracions. La següent activitat, que ens ocuparà més temps degut al seu disseny i la qual requerirà més d’una sessió i l’ajuda del mestre de plàstica, portarà per nom: Vols jugar al PA-rxís? Consistirà a dissenyar un tauler de parxís de grans dimensions amb materials reciclats resistents, on les caselles contindran preguntes relacionades amb el llibre de lectura. Els nens i nenes es
transformaran en les fitxes, per tant es formaran 4 grups (vermell, blau, groc i verd). El joc és molt similar al parxís convencional, amb la diferència que en cada llançament de dau i abans d’avançar en les caselles, els nens han de respondre la pregunta que toqui, com per exemple:
- A quina temperatura cou el pa?
- Com eren els forns antigament?
- Quins són els ingredients per fer pa?
- Per què s’infla la pasta?
- Com s’obté la farina?
- Quan es cull el blat?
- Quins tipus de pa coneixes?
...
Un cop donada la resposta correcta, el nen o nena pot avançar el nombre de caselles que el dau indiqui. Quan tots els membres del grup arribin a la seva casella final corresponent al seu color, el joc haurà finalitzat.
Per tal que el joc no s’allargui molt i resulti poc dinàmic, el recorregut serà molt més curt en comparació al parxís convencional, així hi haurà emoció assegurada.
Per finalitzar el treball del llibre, ens podem animar a preparar pa a l’escola, si és que és possible, a partir de la recepta que el llibre ens ofereix, amb la condició que hi hem d’afegir un ingredient especial que ens agradi a tots. Un cop fet i cuit, tancarem la sessió amb un bon berenar amb pa acabat de fer!




 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada