Etiquetes

dilluns, 17 de juny del 2013

Poemes d'Escola 2n Primària

Agafem! (Núria Freeixa i Domènech)

A estones em fa pessigolles,
altres són carícies tendres,
el resseguir del seu dit
pel camí de tantes lletres.


Ales de papallona
que s’aturen i aletegen.
S’entrebanquen, i segueixen
pel camí de tantes lletres.
Em fulleja, em remena,
el que dic es vol aprendre.


Ara em penso que ha escollit
algun poema…


I a mi què més se me’n dóna,
si quan va passant els dits
sento que ens anem fent amics
i la galta m’acarona


-M’enduc aquest, senyoreta!
-Has de parlar fluixet,
que estem a la Biblioteca.


Activitat
Objectiu: conèixer els gustos dels nostres petits lectors i que aquests puguin comunicar aquest entusiasme per les lectures preferides.
Desenvolupament: Després de llegir en veu alta el poema i fer-ne la comprensió, es pregunta quins llibres agraden, per què, quins són els preferits, etc.
Convidarem a que els alumnes duguin el seu llibre preferit a l’escola i els demanarem que ideïn  la manera com promocionar-lo entre els seus companys i companyes. Se’ls donarà idees com ara: fer un anunci per a la ràdio de l’escola, fulletons publicitaris, recomanacions de manera oral i directa...
Com a exemple els podem mostrar un suport en cartolina on hi ha promocionat el llibre preferit d’algú en concret o de la mateixa mestra. Es pot acompanyar de l’exposició del llibre perquè els demés el puguin admirar. Com a promoció es pot dibuixar el títol amb grans lletres per què siguin un bon reclam i acompanyar d’una frase que resumeixi el llibre per tal que la resta d’alumnes s’assabentin de la temàtica. També s’ha d’incloure una frase que defineixi l’estat anímic amb el que et deixa la lectura del propi llibre. Es pot acompanyar d’un dibuix a gust dels nens i nenes.
Al finalitzar l’activitat, tots els “fulletons publicitaris” amb els seus llibres s’exposaran a la biblioteca per tal que quedi visible per a tota l’escola.
Els alumnes que triïn l’anunci per ràdio o la promoció oral, hauran d’elaborar un petit guió amb la informació a comunicar ( aquesta serà una activitat molt semblant a la informació escrita dels fulletons publicitaris).



Els llibres (Joana Raspall)

Cada llibre té un secret
disfressat de blanc i negre;
tot allò que et diu a tu


Tot allò que et donarà,
que no ocupa lloc, ni pesa,
t'abrigarà contra el fred
d'ignorància i de tristesa.
Amb els llibres per amics
no et faltarà companyia.


un altre no ho pot entendre;
sent el tacte dels teus dits
i creu que l'acaricies
i que el batec del teu pols
vol dir que, llegint, l'estimes.


Activitat
Objectiu: Convertir-nos en escriptors per conèixer-nos.
Desenvolupament: Llegirem el poema en veu alta i el comentarem. Tot seguit escoltarem el poema musicat que s’ha fet per part de Joan Vidal Selga.
Proposarem als nens i nenes escriure un llibre...entre tots! Com es pot fer? Cadascú escollirà un company o companya i en farà una breu descripció. A més a més s’ha d’afegir un somni que tingui aquest nen o nena, és a dir, un desig molt important o una experiència que l’hagi marcat profundament. Aquesta descripció s’acompanyarà d’un dibuix o d’una fotografia. Això es farà en cartolines DIN A-4 i s’enquadernaran totes juntes i la portada es farà a gust dels alumnes: hauran de decidir quin títol durà, quina il•lustració i a l’interior hi haurà d’aparèixer el nom de tots els autors i autores.
Evidentment aquest llibre tan especial restarà exposat a la biblioteca com a ”novetat”.



Final de curs  (Lola Casas)

Xocolata
calenta i dolça
feta amb paciència
i com cal.
Una tómbola
amb molts premis.
A mi m'ha tocat
un timbal!
Jocs,
balls,
patinatge,
coreografies,
titelles,
teatre i cant coral.
Festa de final de curs.
L'esperit de l'escola
és ben viu.
Arriben les desitjades
vacances
d'estiu!

Activitat
Objectiu de l’activitat: Fem rodolins!
Desenvolupament: Llegirem el poema en veu alta i demanarem als nens i nenes què tenen pensat fer aquestes vacances d’estiu o què van fer a les anteriors. Demanarem si algú recorda alguna anècdota divertida que ens vulgui explicar.
Tot seguit demanarem als alumnes que en un paper hi escriguin el màxim de paraules que els recordin a l’estiu, com per exemple: sol, platja, mosquit, gelat, música, xancletes, sorra... Amb aquestes paraules han de fer parelles les quals juntes es pugui construir un rodolí amb sentit, com per exemple, platja i gelat: 
Quan vaig a la platja després d’haver sopat,
em passejo tot menjant un bon gelat.
Quan ja en tinguin tres o quatre, els convidarem a fer rodolins descabellats, com per exemple:
Aquest estiu em faré amic
d’un mosquit pesat i petit.
Els podem recollir tots en una cartolina o mural i exposar a la porta de l’escola, perquè tothom se’n vagi de vacances amb algun rodolí rondant pel cap.


Los libros (Karmelo C. Iribaren)

Los libros,
no son para mirarlos,
son para tocarlos
abrirlos,
y leerlos,
que es como entrar en ellos.
Prueba y verás.
Te recuerdan 
a cuando viajas
a una ciudad diferente
y todo te parece nuevo, 
sorprendente, 
y hasta un poco
misterioso.

Activitat
Objectiu: esbrinar tot el que un llibre pot portar a dins, conèixer que hi ha diferents tipologies de llibre i fer-ne un  d’imatges entre tots.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Fer un petit “treball de recerca”, de manera oral, sobre el que vol dir el poema i imaginar tot allò que un llibre ens pot ensenyar.
3) Es donarà a cada nen una cartolina prèviament tallada en un format de 15x15, i  se’ls demanarà que dibuixin tot allò que es podrien trobar dins d’un llibre.
4) S’enquadernaran les cartolines i, d’aquesta manera, els nens hauran fet el seu propi llibre d’imatges.


El cavaller enamorat (Montserrat Ginesta)

Sóc un cavaller de ferro,
de ferro,
coure i llautó,
però tinc el cor de nata,
de nata, mel i cotó,
i avui et porto una rosa,
una rosa
i un petó!
Muac!

Activitat
Objectiu: conèixer els sinònims i saber que hi ha paraules que s’utilitzen per designar aspectes o característiques i quin és el missatge que transmeten.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta de poema.
2) Esbrinar el que ens vol dir l’autora sobre les característiques d’aquest cavaller.


La mona (Lola Casas)

Amb cor de pa de pessic,
de gust suau com caramel,
quan li clavo queixalada
sembla que mastegui el cel.
Coronada amb un gran ou,
amb pollets i una gallina,
vestida de xocolata
és llaminadura fina.
Visca la mona de Pasqua!
aquest pastís tan preuat,
que agrada a grans i petits
i en un no-res és menjat.

Activitat
Objectiu: Conèixer el significat de la tradició de la Pasqua i l’evolució de la mona al
llarg dels anys.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta del poema.
2) Dibuixar la nostra mona.
Variacions: en petit grup fer un poema de la nostra mona.


La mona (Ricard Bonmatí)

La mona de Pasqua és un dolç animal
que ve set setmanes passat carnaval.
Ve tota pintada, porta ous i confits,
i és tan ensucrada... Te’n llepes els dits!

Activitat
Objectiu: conèixer costums d’altres indrets.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió del poema.
2) Si és que n’hi ha, aprofitar la diversitat cultural que hi pugui haver a l’aula i parlar de les diferents maneres de celebrar la Pasqua, si es que es celebra, en diferents zones del país i del món. Prèviament, però, els alumnes ho preguntaran a les famílies.
3) Fer una mona de pasqua entre tots!
A tenir en compte: La mestra o mestre haurà de tenir informació preparada sobre com es celebra la Pasqua als diferents llocs d’origen dels seus alumnes, per complementar  o reforçar les aportacions que ells facin.


El pessebre (Ramon Muntanyola)

Jo tinc un pessebre
petit i lluent
de suro i de molsa,
tot blanc de tants bens.
Figures i cases
d’argila i paper,
corrals amb gallines,
dos bous i un pagès.
Tres dones que renten
amb l’aigua d’un rec,
i una altra que fila
i un vell que té fred.
Jo tinc un pessebre
bonic com cap més.

Activitat
Objectiu: Conèixer el significat de la tradició pessebrista a Catalunya.
Desenvolupament:
1) Lectura i comprensió conjunta del poema.
2) Elaborar un pessebre a l’aula, en petits grups es repartiran els personatges i
diferents escenaris.
Variacions: en petits grups buscar per Internet altres poesies i cançons referents al pessebre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada